Influencer
Viete, kto je to Milan Bez Mapy?
Je to mladý chalan, ktorý založil jeden z najúspešnejších blogov na Slovensku, a stal sa inšpiráciou pre mnohých ľudí, ktorí sa vďaka nemu rozhodli cestovať. Sama Milana Bez Mapy sledujem na sociálnych sieťach už istú dobu a jeho príbehy, príspevky, ale aj kreatívne reklamy ma veľmi bavia.
No v knihe Influencer sa stretávame s Milanom Bardúnom, mužom, ktorý sa skrýva za touto značkou, je jej tvárou, tvorcom, manažérom, ekonómom, ale aj tieňom. Pretože Milan, a teraz je jedno či Bez Mapy alebo Bardún, v tejto knihe otvorene hovorí o nástrahách budovania vlastnej značky, ktorá často zmýva hranice medzi tým, čo je súkromné a čo už je verejné, a neraz ohrozuje aj mentálne zdravia človeka, ktorý za značkou stojí. Dokonca bez hanby píše o tom, ako niekedy vedome "zavádzal" svojich sledovateľov - napríklad keď chcel prekvapiť na Vianoce svoju mamu, no podľa príspevkov sa nachádzal na dovolenke. Byť osobou verejnou so sebou prináša aj riziko, že ste ľuďom na očiach, a akýkoľvek Váš pohyb je sledovaný. No Milan v knihe priznáva, že aj v jeho živote prišiel zlom, kedy musel nastaviť hranice tomu, čo si nechá pre seba, a čo sa rozhodne zdieľať s celým svetom.
Teraz mimo témy: veľký plus dávam za opis korporátnej práce - je to smutné, ale ono to tak fakt funguje a korporátna práca naozaj nie je pre každého. Sama som toho príkladom - otvorený office, kde počujete o čom telefonuje kolega z druhej strany miestnosti, neosobná spolupráca s Indami na opačnej strane sveta, nulová kreativita a veľa iného. Extrémne som sa bavila na Milanových riešeniach - proste si odpojil telefón, aby mal pokoj.
V knihe nenájdete návod, ako osloviť sponzorov, ako upraviť fotky, či ako vybudovať úspešný blog. Nájdete tu jasný odkaz, že ak niečo chcete, je to len na vás, netreba sa vyhovárať na okolnosti, treba zaťať zuby a ísť vpred. Ani Milan zo začiatku nemal tisíce sledovateľov, či desiatky spoluprác, mal sen a cieľ. Netreba veci robiť tak, ako by sa mali robiť podľa zaužívaných pravidiel, ale nájsť si svoju cestu - aj za cenu, že ako travel bloger nebudete napr. ukazovať tipy na najlacnejšiu kaviareň v meste, ale ukážete kaviareň, ktorá síce je drahšia, ale patrí rodine, ktorá ju vybudovala od základov a ku kávičke Vám dajú aj milý úsmev. Ako povedal Milan - prestať sa snažiť zapadnúť, aby ste neskončili ako Tetris. Keď zapadnete, zmiznete.
A nám, ktorí sledujeme influencerov tiež dáva odkaz - neverte všetkému, čo vidíte na internete, verejná mienka a obraz sa dá skutočne ovplyvňovať tak, ako chce človek, ktorého sledujeme. On rozhodne, čo nám ukáže, kde je hranica toho medzi skutočným a tým, čo je pustené do sveta cez filter. Ale tiež nám je táto kniha aj svedectvom o tom, ako sa máme radšej zdržať nemiestnych komentárov, nevyžiadaných rád a kritizovania, pretože aj keď si myslíme opak, ľudí na druhej strane obrazovky sa to dotýka.
Knihe Influencer by sa dalo vyčítať veľa vecí- štylistika, miestami odbáčanie od témy, či neustále sa opakujúce typické Milanove vety- trhám ľudí z kancelárskych stoličiek. Knihu ale nebudem hodnotiť podľa týchto kritérií. Pretože Milan skutočne nie je spisovateľ, ale chalan z Bratislavy, ktorý jedného dňa v Estónsku začal písať blog pre svoju mamu a časom ho začalo sledovať čoraz viac ľudí, pribúdali spolupráce, ale aj porovnávanie s druhými. Nikdy netúžil byť prioritne spisovateľom, písať blog a písať knihu je rozdiel, aj keď v tejto knihe zachádza až do pôvodnej myšlienky na knihu v roku 2015. No napriek tomu, mne sa kniha páčila. Kto som ja, aby som mohla jeho vnútorné pocity kritizovať kvôli opakujúcim sa frázam? Veľmi sa mi páči aj grafika knihy, doplnená viacerými obrázkami a fotkami z Milanových zážitkov, písmo použité v knihe je tiež originálne a veľmi sa sem hodí.
Ja budem Milana sledovať aj naďalej, pretože jeho príspevky, cesty, ale aj kreatívne reklamy ma bavia. No pri každom jeho príspevku si namiesto vety: "chcem byť ako Milan bez mapy" teraz poviem: "chcem byť ako Milan Bardún, a robiť veci po svojom".